به گزارش سینماپرس، سیدمجید امامی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: مدیریت و توسعه و تعالی هویت ملی از مسیر بهسازی و به روز رسانی ابزارهای حافظه فرهنگی محقق می شود و نام گذاری تقویم از بهترین ابزارهای مدیریت و توسعه حافظه فرهنگی است.
وی افزود: از سوی دیگر احیا و بزرگداشت و توسعه اجتماعات و آیین های ملی، مذهبی، منطقه ای و سنتی جزو اولویت های فرهنگی اجتماعی دولت مردمی بوده است و در این راستا طبعا اولویت ها و ضرورت های اقتصادی کشور خصوصا در عرصه تولید، تولید محوری و اتکاء به تولیدات بومی و زندگی روستایی و نقش تولیدکنندگان مواد غذایی امری نیست که بشود به سادگی از آن گذشت.
در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی زیست بومپایه، هفت روز محصول در تقویم کشور نامگذاری شوددبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در همین چارچوب محصولات کشاورزی و باغی خاصی که برداشت آنها در تاریخ ما آیین ها و سنت های شکرگذاری و جشن های برداشت محصول داشته و از سوی دیگر در راستای نگاه عمیق دینی که در منابع و متون مقدس ما حتی مورد تاکید قرار گرفته اند همه دست به دست هم دادند تا در راستای گسترش نشاط اجتماعی و فرهنگی زیست بومپایه، هفت روز محصول در تقویم کشور نامگذاری شود.
به گفته امامی در همین راستا نامگذاری ۳۱ فروردین به نام روز «گندم و نان»، ۲۰ اردیبهشت با عنوان روز «گل محمدی و گلاب»، ۳۱ مرداد روز «عسل»، ۲۵ شهریور روز «خرما»، ۵ آبان روز «زعفران»، ۷ آبان روز «انار» و ۴ آذر روز «زیتون» و تصویب و ابلاغ آنها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس شورا پس از مراحل تصویب نویدبخش برنامه ریزی های فرهنگی، اجتماعی بسیار جدیدی در عرصه نشاط اجتماعی در کشور است که با همکاری وزارت کشاروزی فعلا هفت روز محصول به وفاق رسید.
وی خاطرنشان کرد: آیین ها و جشن ها و تذکر جمعی و ملی نسبت به ضرورت خودکفایی، تولید، صادرات و توسعه کار و اشتغال بر پایه این محصولات درون زای کشاورزی مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت، این کار که به همت شورای فرهنگ عمومی پیگیری شده اتفاق بسیار بزرگی در عرصه تقویمی کشور است و امیدواریم شاهد احیای فرهنگ روستا و تولید کشاورزی شود.
ارسال نظر